
Activitat vinculada a Meet Gym
L’objectiu del programa de natació és la recerca de l’autonomia i el nivell mínim de desenvolupament el medi aquàtic del nen/a. A partir d’aquí, un cop el nen/a supera aquests objectius principals, anem a la recerca de nous camps en la creació d’hàbits i en la millora tècnica.
Adaptació
L’adaptació és un procés continu, que es va aconseguint en forma permanent: comença amb l’adaptació ambiental (escola nova, vestuaris, natatori) per continuar amb la vivència aquàtica.
A l’aigua, la percepció de diferències en el pes corporal, en l’equilibri, la visió, l’audició, són causes permanents d’adaptació. Si es realitza exercicis adequats a la capacitat i necessitat del nen/a, apareix llavors l’habilitat aquàtica que permet la iniciació de la nadada formal, sempre que estigui ben elaborada.
Horitzontalitat
En aquesta etapa de l’aprenentatge busquem que el nen/a aconsegueixi l'horitzontalitat del seu cos, tant en posició dorsal com ventral. Les dues es fonamentaran en el manteniment permanent de l’equilibri del cos, incloent-hi, a més a més, les múltiples posicions que ofereix l’activitat aquàtica.
En arribar als 5 anys s’aconsegueix amb èxit la flotació vertical i lateral, tant en situació dinàmica com estàtica.
El moviment
És habitual que les cames siguin protagonistes importants en els primers desplaçaments. Això és sens dubte perquè el pedaleig primer, i després la batuda de crol s’assemblen a l’acció de caminar, on el moviment és alternat i continu.
És molt important incorporar en totes les situacions: en la flotació ventral (batuda de crol), en la flotació dorsal (batuda d’esquena), per després fer un salt, per a desplaçar-se després d’un impuls de cames, etc.
Una altra de les causes de perquè les cames van primer, és la necessitat d'utilitzar material flotant que es dur amb els braços o les mans, i afavoreix l’equilibri del cos durant les primeres pràctiques.
La respiració
En l’etapa d’adaptació – aprenentatge no és el mateix l’aigua a la cara (que sorprèn, agredeix, molesta, desestabilitza l’equilibri) que la cara a l’aigua, exercici que conté un bon nivell d’adaptació. Partint d’aquesta idea, el procés de la respiració en funció de la nadada estaria donat per l’assoliment dels següents nivells de capacitat:
3 anys:
La cara a l’aigua
Pausa respiratòria durant la immersió
Bufar la superfície de l’aigua (fer bombolles)
En emergir, treure la boca, bufar i aspirar
4 anys:
Bufar per la boca en la translació subaquàtica
Durant el desplaçament, augmentar la freqüència de bufar i agafar aire, respecte als moviments de braços
Combinar l’habilitat respiratòria amb els diferents moviments de braços
Combinar l’habilitat respiratòria amb totes les activitats: durant la flotació, al nadar, en saltar a l’aigua i emergir, etc
5 anys:
Iniciar el moviment del cap (eix longitudinal) i aspirar – bufar buscant la coordinació del gir de cap i el moviment de braços durant la nadada de crol global.
El que és habitual en el nen/a és bufar per la boca en immersió. Però més a més de poder bufar, és important que mantingui les seves habilitats d'ulls oberts per mirar i orientar-se dins i sota de l’aigua.
L' orientació
Durant tot el procés d’ambientació i aprenentatge de moviments, jocs, salts des del bordí, assoliment de destreses corporals, etc., l'orientació es desenvoluparà tant en superfície com en immersió. El nen/a ha de poder respondre:
On estic?: en la part profunda, en la piscina petita, a la platja...
Cap a on vaig?: al bordí, a l’escala, a la surera...
Com hi vaig?: per dalt, per sota l’aigua...
Com ho faig?: amb les cames només, amb els braços i cames...
Aquests i altres són indicadors d’orientació en la seva imatge corporal, en l’espai ambiental i en el temps de classe.
Inicial: es realitza al començament de l’activitat i en qualitat de diagnòstic. Estarà referida a les instal·lacions, als material, als nens, el grup, etc.
Del procés: correspon al desenvolupament de l’activitat i es refereix al nen. Orienta al docent en la qualitat del seu treball. Permet realitzar canvis sobre la planificació per obtenir millors resultats. Incloent informes als pares.
Final: correspon al final de l’any de treball i marca el punt d’arribada als objectius proposats. Serveix com a referència de base per a futures activitats.
Banyador, tovallola, casquet de bany, gorro per després de la classe de piscina (per evitar refredats, sobretot a l’hivern).
Roba i calçat còmode, i fàcil de posar i treure.
Tot MARCAT AMB EL NOM.
DESPLAÇAMENT i RECOLLIDA DELS NENS/ES
Els nens/es aniran a la piscina acompanyats per monitors/es en autocar. La recollida dels nens/es, un cop finalitzi l’activitat, serà a càrrec dels pares/mares al mateix Meet Gym.
MALALTIES
Els alumnes que pateixin malalties infeccioses de la pell (fongs, herpes, berrugues...) o conjuntivitis, no poden venir a la piscina pel risc de contagi.